امتیازهای Core Web Vitals و دلایل تغییر آن
آقای جان مولر از کارمندان ارشد گوگل پاسخ داده اند که چرا بنظر می رسد که امتیارهای اصلی وب سایت همیشه در حال تغییر است حتی زمانی که شما فعالیتی ندارید و وب سایت شما ثابت می باشد.
آقای جان مولر در جلسه ای در ساعت های اداری SEO به سوالی در مورد اینکه چرا امتیازات حیاتی وب اصلی همچنان در حال تغییر هستند، حتی با وجود اینکه خود صفحات وب تغییر نکرده اند، پاسخ داد.
دو نوع امتیاز حیاتی وب اصلی وجود دارد:
۱. داده های میدانی وب سایت
اینها امتیازهای اصلی وب سایت هستند که از بازدیدکنندگان واقعی که از یک وب سایت در دنیای واقعی بازدید می کنند ثبت می شود.
هدف از Field Data یا داده های میدانی نشان دادن تجربه بازدیدکنندگان واقعی سایت از یک سایت معین است.
۲. داده های آزمایشگاهی وب سایت
اینها امتیازهای حیاتی یک وب سایت هستند که توسط یک بازدید شبیه سازی شده ایجاد می شوند.
یک ربات از Google Lighthouse که از یک عامل کاربری بهعنوان Chrome/94.0.4590.2 استفاده میکند از صفحهای که در حال آزمایش است بازدید میکند و الگوریتمی شبیه سازی میکند که بازدید از طریق تلفن همراه و اتصال اینترنت قطع شده انجام شده است.
اطلاعات بارگذاری صفحه جمعآوری میشود و یک امتیاز حیاتی وب هسته مصنوعی ایجاد میشود. هدف دادههای آزمایشگاهی تشخیصی است. داده های آزمایشگاهی به ناشر سایت یا مسئول سئو سایت کمک می کند تا عملکرد صفحه وب را عیب یابی کند.
داده های آزمایشگاهی اطلاعاتی را ارائه می دهد که به ناشر یا SEO کمک می کند تا بفهمد چه چیزی باعث کاهش سرعت صفحه وب می شود و نکاتی را برای رفع مشکلات ارائه می دهد.
داده های آزمایشگاهی با استفاده از ابزار Google’s Lighthouse تولید می شوند.
در واقع رباتی که در هنگام تولید بخش حیاتی وب از یک سایت بازدید می کند برای داده های آزمایشگاهی از کلمه Lighthouse در عامل کاربر استفاده می کند.
طبق صفحه رسمی Lighthouse در گوگل :
لایت هاوس یک ابزار خودکار و منبع باز برای بهبود کیفیت صفحات وب است.
دارای ممیزی برای عملکرد، دسترسی، برنامه های وب مترقی، SEO و موارد دیگر است.
میتوانید Lighthouse را در Chrome DevTools، از خط فرمان یا بهعنوان یک ماژول Node اجرا کنید. شما به Lighthouse یک لینک برای ممیزی می دهید، یک سری ممیزی را در صفحه انجام می دهد و سپس گزارشی از عملکرد صفحه ایجاد می کند.
از آنجا، از ممیزی های ناموفق به عنوان شاخصی برای بهبود صفحه استفاده کنید. هر ممیزی دارای یک سند مرجع است که توضیح می دهد چرا ممیزی مهم است و همچنین نحوه رفع آن را توضیح می دهد.
بهبود کیفیت صفحه های وب سایت شما می تواند باعث کسب امتیاز بهتری شود و در سئو وب سایت شما موثر باشد.
نمره های Core Web Vitals مدام در حال تغییر هستند
سوالی که جان مولر به آن پاسخ داد مشخص نکرد که آیا این مربوط به داده های میدانی می باشد یا داده های آزمایشگاهی می باشد!
شخصی که این سوال را می پرسد به سادگی می پرسد که چه زمانی امتیازات حیاتی وب اصلی تغییر نمی کند، بدون اینکه داده های میدانی یا داده های آزمایشگاهی را مشخص کند.
مولر به این سوال از دیدگاه داده های آزمایشگاهی پاسخ داد، که امتیازات اصلی وب بر اساس بازدیدکنندگان دنیای واقعی است.
این سوالی است که پرسیده شد:
چه زمانی بخش حیاتی وب اصلی اطلاعات ثابت و صحیحی را ارائه می دهد؟
بدون تغییر هیچ گونه داده ای در وب سایت تغییر می کند.
نمره های Core Web Vitals تحت تأثیر عوامل تصادفی هستند
پاسخ بر تصادفی بودن دادههایی متمرکز بود که برای تولید دادههای میدانی حیاتی وب اصلی استفاده میشود.
جان مولر پاسخ داد:
بنابراین، من فکر میکنم این احتمالاً یک عارضه جانبی از نحوه پردازش بخشهای حیاتی وب اصلی و بهروزرسانی تجربه صفحه( page experience ) است.
و این چیزی است که من سعی می کنم آن جزئیات را جستجو کنم تا کمی بیشتر در مورد اینکه چگونه داده های میدانی و … داده هایی که کاربران در واقع می بینند به نوعی در این امر نقش دارند.
و این چیزی است که اگر کاربرانی از زمینههای مختلف و مکانهای مختلف و انواع دستگاههای مختلف به صفحات شما دسترسی داشته باشند، احتمالاً در طول زمان نیز نوساناتی را در آنجا مشاهده خواهید کرد.
سرعت اینترنت متفاوت است
یک سرور سریع و یک وب سایت سریع تنها بخشی از به دست آوردن امتیاز حیاتی وب اصلی است و تنها بخشی است که تحت کنترل SEO یا ناشر سایت است.
همانطور که جان مولر گفت، طیف گسترده ای از عوامل دیگر وجود دارد که بر امتیازات حیاتی وب اصلی تأثیر می گذارد و بسیاری از این عوامل همیشه قابل کنترل نیستند.
حتی اگر یک وب سایت بر روی یک سرور اختصاصی سریع میزبانی شود، ازدحام شبکه، تلفن همراه قدیمی که توسط بازدیدکنندگان سایت استفاده می شود و اتصال ضعیف داده تلفن همراه می تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد حیاتی وب اصلی یک وب سایت سریع تأثیر بگذارد و در نتیجه به کاهش سرعت کمک کند. نسبت به امتیازات حیاتی وب اصلی در داده های میدانی.
و برخی از بازدیدکنندگان سایت ممکن است از یک تلفن همراه مدل جدیدتر استفاده کنند که دارای پردازنده قدرتمندی است که در شبکه ۵G جدیدتر کار می کند. آن بازدیدکننده سایت امتیازات بالایی را در داده های میدانی حیاتی وب اصلی ایجاد می کند.
مواردی مانند تأخیر شبکه (چقدر سرعت کل اینترنت در هر لحظه معین است) نیز می تواند بر داده های میدانی واقعی و داده های آزمایشگاهی شبیه سازی شده تأثیر بگذارد.
بنابراین اگرچه دادههای آزمایشگاهی یک بازدیدکننده واقعی نیستند، یک ربات واقعی مبتنی بر مرورگر کروم در حال مرور از طریق اینترنت برای بازدید از صفحه وب در حال آزمایش است و این بر نمرات داده های آزمایشگاهی شبیه سازی شده نیز تأثیر خواهد گذاشت.
وب سایت Google’s Web.dev توضیحی در مورد اینکه چرا داده های میدانی همیشه در حال تغییر هستند و همیشه ماه به ماه یکسان نیستند منتشر کرد.
Web.dev آن را اینگونه توضیح می دهد:
مهمترین چیزی که در مورد دادههای میدانی باید فهمید این است که این فقط یک عدد نیست، بلکه توزیعی از اعداد است. یعنی برای برخی از افرادی که از سایت شما بازدید می کنند، ممکن است خیلی سریع بارگذاری شود، در حالی که برای برخی دیگر ممکن است بسیار کند بارگذاری شود.
داده های میدانی برای سایت شما مجموعه کاملی از تمام داده های عملکرد جمع آوری شده از کاربران شما است.
به عنوان مثال، گزارشهای CrUX توزیع معیارهای عملکرد را از کاربران واقعی Chrome در یک دوره ۲۸ روزه نشان میدهد. اگر تقریباً به هر گزارش CrUX نگاه کنید، می بینید که برخی از کاربرانی که از یک سایت بازدید می کنند ممکن است تجربه بسیار خوبی داشته باشند در حالی که دیگران ممکن است تجربه بسیار ضعیفی داشته باشند.