استراتژی محتوا از نظر من بسیار ساده
بطور مختصر بگویم :
- محتواهای متنی و ویدئویی وبلاگ خود را در مورد موضوع های مرتبطی تولید کنید که افراد در گوگل و جستجو جستجو می کنند.
- محتواهای آموزشی تولید کنید و در خبرنامه و توئیتر خود انتشار دهید تا مخاطبان شما مطلع شوند.
- سعی کنید با تولید محتواهای کاربردی و آموزشی مشتریان خود را حفظ کنید تا همیشه پیگیر شما باشند تا برند شما بیشتر دیده شود.
شما می توانید با رعایت این استراتژی ساده ورودی زیادی را از وبلاگ سایت خود داشته باشید و حتی در یوتیوب نیز ورودی خوبی داشته باشید.
یکی از مواردی که امروزه بازدید کنندگان علاقه خاصی به آن دارند محتواهای ویدئویی می باشد.
ما قرار نیست که یک استراتژی را برای همه وب سایت ها اجراء کنیم، زیرا نحوه رشد هر وب سایتی و مقدار رقابت ها متفاوت می باشد.
در این محتوا به شما کمک خواهم کرد تا بتوانید بعد از خواندن این مقاله برای وب سایت خود یک استراتژی بچینید.
استراتژی محتوا چیست؟
استراتژی محتوا بر دید و برنامه محتوای شما متمرکز است.
این جایی است که شما به سوالاتی مانند دلیل و چگونگی ایجاد محتوا ، محتوا برای چه کسانی و در نهایت نحوه استفاده از محتوا برای بازاریابی مشاغل خود تولید می کنید و به جواب خواهید رسید.
استراتژی محتوا می تواند بخشی از خدمات سئو باشد که برای یک وب سایت استراژی چیده می شود تا در مسیر درستی پیش برود.
استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا چه تفاوتی دارد؟
بازاریابی محتوا فرایند ایجاد ، ویرایش و ترویج محتوا برای اهداف بازاریابی است. این ممکن است یک پست وبلاگ ، فیلم ، مستندات محصول باشد – هر چیزی که به شما در جذب ، افزایش و حفظ مشتری کمک می کند.
به عبارت دیگر ، بازاریابی محتوا اجرای تاکتیک هایی است که استراتژی محتوای شما را بیشتر می کند.
در کل زمانی که شما برای ایجاد یک پیچیدگی یک نمودار برای استراتژی محتوا و بازاریابی محتوا داشته باشید در انتها می توان گفت که شما یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد کرده اید.
استراتژی بازاریابی محتوا به برنامه ریزی و سازماندهی تلاش های بازاریابی محتوا مربوط می شود. این شامل تعریف صدا و سبک برند شما ، ایده محتوا ، ایجاد تقویم محتوا ، تعیین و اندازه گیری اهداف و غیره است.
چرا داشتن استراتژی محتوا اهمیت دارد؟
داشتن یک استراتژی محتوا بسیار اهمیت دارد تا شما اطمینان خاطر پیدا کنید که هر قسمت از محتوایی که ایجاد می کنید دارای هدفی است.
این موضوع باعث می شود شما از هزینه کردن برای محتواهای تصادفی و یا غیرکابردی پرهیز کنید و با اصول درستی در تولید محتوا پیش بروید.
همچنین به شما اطمینان می دهد که در حال ایجاد محتوا برای مخاطبان مناسب ، در قالب مناسب ، برای کانال مناسب هستید.
نحوه ایجاد استراتژی محتوا
چیدمان یک استراتژی محتوا در ابتدای کار می تواند برای شما کمی با استرس و دلهره همراه باشد، اما من سعی دارم برای شما یک استراتژی ساده را در نظر بگیرم تا کار شما در ابتدا آسان شود.
هدف از جدول استراتژی محتوا کمک به شما در ایجاد یک استراتژی محتوای اساسی با پاسخ به پنج سوال ساده است:
- برای چه کسانی محتوا تولید می کنید؟
- چرا محتوا تولید می کنید؟
- چه نوع محتوایی ایجاد خواهید کرد؟
- محتوا را کجا منتشر خواهید کرد؟
- چگونه محتوا را ایجاد خواهید کرد؟
بیایید نحوه پاسخگویی به هر یک از این سالات را بررسی کنیم.
سوال ۱: برای چه کسانی محتوا ایجاد می کنید؟
بیاییم کلماتی که می خواهیم با محتوای خود به آنها دسترسی پیدا کنید اولین و مهمترین قدم بدانیم.
این به عنوان یک چراغ راهنما برای تمام تلاش های شما در زمینه تولید محتوا عمل می کند و به شما در مسیر پیشرفت کمک می کند.
اگر تحقیقات بازار خود را انجام داده اید و شخصیت مشتری را شناخته اید ،مسیر روند شما آسان است.
شما در حال حاضر یک ایده درست از کسانی دارید که سعی می کنید به آنها برسید و آنها را جذب سایت خود کنید.
به عنوان مثال ، اگر شما شما به دنبال خرید ملکی در تهران باشید ممکن است چنین مواردی را بخواهید :
اکثر افراد یا زوجهایی که می خواهند با امید به خرید خانه اقدام کنند پیگیر مشخصات دقیقی از منطقه، نوع محله، قدمت خانه، نوع کوچه و خیابان، دسترسی های محلی و دیگر موارد برای آسایش در عبور و مرور هستند.
اگر شما بتوانید در محتوای خود اطلاعات دقیقی را به کاربران خود ارائه دهید می توانید آن کاربر را تبدیل به مشتری کنید.
به عنوان مثال ، به عنوان ارائه دهندگان خدمات سئو وب سایت چنین مواردی مهم است :
افرادی که می خواهند ترافیک بیشتری را به وب سایت خود هدایت کنند.
نیاز به پیگیری برای تولید محتوای کاربردی و اصولی بدون داشتن مشکل بن بست محتوایی.
به عنوان مثال راهنمای “سئو تصاویر” گزینه ای می باشد که جستجوی زیادی در ماه دارد و سئوکارها یا صاحبان سایت به این موضوع اهمیت زیادی می دهند تا تصاویرشان بهینه باشد و در گوگل ایندکس شود.
سوال ۲ : چرا محتوا ایجاد می کنید؟
هر محتوایی باید هدفمند باشد و شامل این چهار مورد باشد :
- آگاهی از برند را افزایش دهید و برند خود را به مشتریان بالقوه معرفی کنید.
- با آموزش مشتریان بالقوه بیشتر در مورد مشکلاتشان و اینکه محصول یا سرویس شما میتواند آنها را حل کند, علاقه و میل ایجاد کنید.
- برای جذب بیشتر مشتریان احتمالی در مورد محصول یا سرویس تان و چرا این بهترین راهحل برای آنها است.
- با آموزش مشتریان در مورد نحوه استفاده بیشتر از محصول یا خدمات خود و نشان دادن واضح ارزش آن ، مشتریان را حفظ کرده و وفاداری به نام تجاری را افزایش دهید.
اگر با قیف بازاریابی آشنا هستید ، متوجه می شوید که این چهار “هدف” به طور گسترده ای با مراحل سفر خرید همخوانی دارد.
در هر صورت ، خواهید دید که این “چرا” ها بر روی بوم استراتژی محتوا پر می شوند زیرا شما باید برای همه اهداف محتوا ایجاد کنید.
از این گذشته داشتن هیچ نام تجاری معروف اگر کسی از شما چیزی خریداری نکند و اگر نتوانید آنها را حفظ کنید برای جذب مشتری فایده ای ندارد.
با این حال، مهم است که قبل از ادامه یک چیز را درک کنیم:
هر تولید محتوایی می تواند اهداف مختلفی را ارائه دهد و دنبال کند.
بسیاری از پست های وبلاگ ما نمونه های خوبی از این ایده را در عمل ارائه می دهند. به عنوان مثال ، موضوعی مانند “چگونه کلمات کلیدی کم رقابت را بیابیم” را در نظر بگیرید.
این پست به طور قابل ملاحظه ای به تمام مراحل قیف بازاریابی به درجات مختلف خدمت می کند.
با این وجود ، برخی از محتواهای تولید شده بیشتر بر حل یک مشکل تمرکز خواهند کرد.
سعی کنید محتواها را طبق ترند روز تولید کنید تا بازدهی خوبی را دریافت کنید.
سوال ۳: در کجا مطالب را منتشر می کنید؟
دانستن اینکه چرا محتوا را ایجاد می کنید شروع خوبی است، اما همچنین باید بدانید که در کجا باید آن ها را منتشر کنید تا به دست خوانندگان و مشتریان بالقوه برسد.
با توجه به بی شمار گزینه های انتشار این روزها ، این روند می تواند طاقت فرسا باشد.
در اینجا فقط چند مکان وجود دارد که می توانید محتوا را منتشر کنید:
- وبلاگ/وب سایت
- یوتیوب
- شبکه های اجتماعی
- پست الکترونیک
- اشتراک تصاویر ( مانند پینترست )
- پست های مهمان (یعنی در وب سایت افراد دیگر)
- پادکست ها
- سایت های پرسش و پاسخ (به عنوان مثال ، Quora)
بنابراین کدام یک را باید انتخاب کنید؟
اول اینکه در تلاش برای ایجاد محتوا برای هر کانالی که تصور می شود دچار مشکل نشوید.
همه اینها به هر طریقی گزینه های مناسبی هستند ، اما شما نمی توانید همه کارها را انجام دهید، مخصوصاً وقتی که تازه تولید محتوا را شروع کرده اید.
ثانیاً ، تصادفی انتخاب نکنید و هر عنوانی را که مرتبط نمی باشد را برایش محتوا تولید نکنید.
شما باید یک یا دو کانال را انتخاب کنید که بیشترین اهمیت را برای کسب و کار شما دارد و باید آنها را بر اساس پاسخ به دو سوال تنظیم کنید:
- کدام کانال ها “چرا” شما را حل می کنند؟
- مشتریان شما چگونه و کجا اطلاعات را به صورت آنلاین مصرف می کنند؟
بیایید با پاسخ به اولین سوال شروع کنیم…
هر استراتژی محتوای خوب شامل ایجاد محتوا برای هر مرحله از وضعیت سایت است.
از آگاهی از نام تجاری تا حفظ مشتری، اما همه کانالهای بازاریابی برای حل همه مشکلات مناسب نیستند.
به عنوان مثال ، انتشار خبرنامه ایمیل برای ایجاد آگاهی از برند هیچ فایده ای ندارد زیرا افرادی که از برند شما بی اطلاع هستند مشترک نیستند.
به طور مشابه ، انجام پادکست به احتمال زیاد به شما در حفظ مشتریان و ایجاد وفاداری به نام تجاری یا برند شما کمک می کند.
یا باید یک کانال مناسب برای همه مراحل یا چندین کانال مکمل انتخاب کنید.
از کجا می دانید کدام دو کانال را انتخاب کنید؟
در اینجاست که سوال دوم مفید است:
مشتریان شما چگونه و کجا اطلاعات را به صورت آنلاین پیدا می کنند؟
تحقیقات بازار شما باید پاسخ این سوال را پیدا می کرد اما اگر مطمئن نیستید ، مستقیماً از مشتریان خود سوال کنید یا از آنها بخواهید در یک نظر سنجی شرکت کنند.
از طرف دیگر ، اگر وبلاگ/وب سایت یا کانال YouTube خود را به عنوان یکی از ابزارهای بازاریابی خود در نظر می گیرید ، از یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی مانند Explorer Keywords Ahrefs استفاده کنید تا ببینید آیا افراد در جستجوی موضوعات مربوط به کسب و کار شما هستند.
ما همچنین می دانیم که می توانیم از رسانه های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی برای پرورش و حفظ مشتریان استفاده کنیم ، بنابراین برای این شبکه ها نیز محتوا ایجاد می کنیم.
سوال ۴ : چه نوع محتوایی ایجاد خواهید کرد؟
اگر قصد انتشار محتوا در یوتیوب و آپارات را دارید ، بدیهی است که ویدیوها را منتشر خواهید کرد زیرا این ها تنهاگزینه های معروفی هستند که می توانید در آنها محتوای ویدئویی منتشر کنید.
اما برای بسیاری از کانال های بازاریابی دیگر ، چیزها همیشه چندان آشکار نیستند.
به عنوان مثال وب سایت خود را در نظر بگیرید.
انواع مختلفی از محتوا وجود دارد که می توانید منتشر کنید از جمله:
- پست های وبلاگ Blog Post’s
- کاغذهای سفید Whitepapers
- صفحات فرود Landing pages
- مقالات ویکی Wiki articles
- ابزارهای تعاملی Interactive tools
- دوره های ویدئویی Video courses
هیچ کس منابع نامحدودی برای ایجاد محتوا ندارد ، بنابراین ارزش این را دارد که بر روی تولید کدام نوع محتوای خود تمرکز کنید.
ما سعی بر تولید محتوای بلاگی، لندینگ ها و محتواهایی که به اخبار سئو و گوگل مرتبط می باشد فعالیت داریم که برای هر سایتی متفاوت می باشد.
به مثال اگر شما یک وب سایت فروشگاهی دارید بر روی محتوای بلاگ، محتوای محصولات، محتوای دسته بندی و در مواقعی محتوای صفحات فرود تمرکز خواهید داشت.