اهمیت داشتن وب سایت برای کسب و کارمان

webus1 min

نیاز داشتن سایت برای هر کسب و کار

هنوز هم کسب و کارهایی وجود دارند که برای بازاریابی و فروش محصولات خود از روش های سنتی استفاده می کنند.

بسیاری از صاحبان این کسب و کارها بر این باورند که داشتن وبسایت امری تشریفاتی است.

اما در دنیای کنونی که بسیاری از مشتریان اکثر وقت خود را در فضای مجازی و اینترنت سپری می کنند داشتن یک وبسایت برای معرفی محصولات، خدمات و نوع کار امری اجتناب ناپذیر بوده و نقشی اساسی در توسعه ی کسب و کار دارد.

طبق نظر کارشناسان اینترنت ابزاری نوین و مهم در تجارت امروز محسوب می شود و به دلیل افزایش لحظه به لحظه کاربران یکی از مناسب ترین بسترها جهت توسعه ی کسب و کار می باشد.

به عبارت دیگر کسب و کارهایی که تا کنون نتوانسته اند جایگاهی در این دنیای آنلاین برای خود کسب کنند محکوم به از دست دادن تعداد زیادی از مشتریان خواهند بود.

دلایل اهمیت وب سایت برای کسب و کارمان

اهمیت وب سایت برای کسب و کارمان

  1. بازاریابی آسان و بدون دردسر

تبلیغات در فضای مجازی و اینترنت علاوه بر راحت تر بودن سریع تر و پربازده نیز هستند.

موتورهای جستجو بدون دریافت هزینه ی اضافی کار بازاریابی را برای کسب و کار شما انجام می دهند.

وقتی یک وبسایت خوب داشته و محتوایی متناسب با نوع کسب و کارتان تولید کرده باشید زمانی که کاربر در مورد محصولات و خدمات مرتبط با کسب و کار شما به دنبال اطلاعاتی می گردد موتور جستجو فرد را به وبسایت شما هدایت خواهد کرد.

در بدترین حالت ممکن حداقل روزانه ۵۰ نفر بازدید کننده به سایت شما هدایت خواهند شد. هر وبسایت فقط یک کلیک با متقاضیان و مشتریان فاصله دارد و هیچگونه محدودیت زمانی ندارد.

انتخاب کلمات کلیدی مناسب، طراحی و گرافیک خوب برای سایت، سرعت لود بالا، کدنویسی های صحیح، استفاده از تصاویر با کیفیت، محتوای مرتبط و … می توانند میزان بازدید از سایت شما را بالا برده و به کسب و کارتان رونق دهند.

کافی است قبل از اقدام در این مورد اطلاعات کافی کسب نموده و از افراد متخصص کمک بگیرید.

  1. گسترش بازار و جهانی شدن

با طراحی وبسایت می توان مرزهای جغرافیایی را شکست به عبارت ساده تر وبسایت یکی از ملزومات کسب و کار بدون مرز است. از طریق وبسایت می توان به راحتی با سراسر دنیا ارتباط برقرار نمود و خدمات و محصولات خود را به جهانیان معرفی کرد. نوع سایت و اهداف آن میزان سود و درآمدزایی را تعیین می کند اما مقدار فعالیت، بروزرسانی و رسیدگی نیز اهمیت دارد. امروزه بسیاری از کسب و کارها فقط آنلاین هستند و عمده درآمد آن ها از طریق وبسایت است.

  1. مقرون به صرفه

طراحی وبسایت هزینه بر نیست ممکن است هزینه ی اندکی داشته باشد اما با افزایش فروش این هزینه به سرعت جبران خواهد شد. برخی افراد به حدی در فروش اینترنتی موفق هستند که فروشگاه فیزیکی خود را تعطیل می کنند. در این صورت تمام وقت و انرژی صرف خدمت رسانی به مشتریان شده و هزینه های اضافی رفت و آمد، اجاره و هزینه های ماهیانه آب و برق و … نیز پس انداز می شوند. هزینه های مدیریت یک وبسایت بسیار کمتر از فروشگاه فیزیکی است.

سه مؤلفه ای که برای داشتن وبسایت به طور همزمان نیاز هستند عبارتند از طراحی سایت، خرید هاست و ثبت دامنه. هاست و دامنه به صورت سالانه قابل تمدید می باشند و هزینه ی زیادی ندارند. عمده هزینه برای طراحی سایت پرداخت می شود که آن هم فقط یکبار پرداخت شده و تا سال ها نیاز به پرداخت مجدد نیست. پس از گذشت چند سال قاعدتاً سایت نیاز به طراحی مجدد دارد اما هزینه ی آن کمتر از طراحی اولیه خواهد بود. با هزینه ی اولیه می توان به راحتی صاحب سایتی شد که مشتریان پر و پا قرص خود را دارد و درآمدزایی آن به دلیل ظاهر جذاب سایت نیست بلکه به دلیل کیفیت اجناس و خدمات ارائه شده و خلاقیت های مسئول کسب و کار می باشد.

  1. فروش بیشتر

با راه اندازی وبسایت حتی وقتی شب خواب هستید نیز می توانید فروش داشته باشید اما مگر می شود! یکی از بزرگترین تغییرات در کسب و کار امروزی نسبت به گذشته فروش اینترنتی است. در کسب و کارهای معمولی ساعت کار محدود بود اما در فروشگاه اینترنتی چیزی تحت عنوان ساعت کاری معنا ندارد. با راه اندازی یک وبسایت می توانید حتی در خواب و زمان استراحت هم کسب درآمد کنید.

علاوه بر فروش بیشتر می توان از طریق تبلیغات نیز کسب درآمد کرد. با وبسایت می توان به تعداد بیشماری مشتری به صورت بالقوه محصولات و خدمات را ارائه نمود. به خصوص در دنیای امروزی که به دلیل مشغله ها و ترافیک بسیاری از افراد ترجیح می دهند اینترنتی خرید کنند. حتی افراد قدیمی نیز این روش را یاد گرفته و کمتر حضوری خرید می کنند.

  1. دسترسی نامحدود

فرض کنید به تولد صمیمی ترین دوستتان دعوت شده اید و می خواهید لباس مناسبی برای این جشن خریداری کنید. پس از انجام کارهای لازم و اختصاص وقتی برای رفتن به فروشگاه وقتی به فروشگاه مورد نظر می رسید متوجه می شوید که تعطیل است! در این زمان احساس بدی به شما منتقل خواهد شد و مجبورید به سایر فروشگاه ها سر بزنید تا شاید بتوانید لباس مورد نظر خود را پیدا کنید که البته شاید هم نتوانید و با خرید یک لباس معمولی کار را به اتمام برسانید.

این اتفاق شما را نسبت به آن فروشگاه بدبین کرده و باعث می شود تا مدت ها حداقل در موارد ضروری به آن فروشگاه نروید زیرا احتمال می دهید که شاید دوباره تعطیل باشد اما در فروشگاه ایترنتی مشکلات این چنینی وجود ندارند. وبسایت همیشه در دسترس است بنابراین مشتریان بیشتری جذب می کند. مشتریان می توانند در هر زمان و مکان تمامی محصولات موجود در وبسایت را مشاهده کرده و سفارش خود را به راحتی ثبت کنند بدون اینکه نیاز باشد در مورد برند، قیمت، کیفیت و مشخصات فنی محصول توضیحی به آن ها داده شود زیرا در سایت تمامی این موارد توضیح داده شده و مشتری با چشم باز خرید می کند.

در دسترس بودن دائمی یکی از اصلی ترین ویژگی های وبسایت در کسب و کار شما است. علاوه بر این یک وبسایت همیشه مشتریان بالقوه خود را دارد و این مشتریان وفادار هرگز تغییر نخواهند کرد. در صورتی که در فروشگاه حقیقی ممکن است یک مشتری ثابت به دلیل نقل مکان از محله ی نزدیک به فروشگاه و دور بودن مسیر دیگر به آن فروشگاه مراجعه نکند که البته این کاملاً منطقی است.

همانطور که گفته شد دسترسی نامحدود است. در هر ساعت از شبانه روز، روزهای تعطیل رسمی و غیر رسمی و … هیچ اتفاقی نمی تواند وبسایت شما را تعطیل کند.

اهمیت وب سایت برای کسب و کارمان

  1. برندسازی

وبسایت نقش کلیدی و بسیار مهمی در برندسازی دارد. طراحی وبسایت و سئو آن یکی از اصلی ترین تکنیک های برندسازی است. حضور شما در اینترنت و دیده شدن توسط مخاطبان بیشمار از سراسر دنیا به برندسازی و توسعه نام تجاری کسب و کارتان کمک خواهد کرد. وبسایت به صاحبان کسب و کار این امکان را می دهد که با محتوایی جذاب تر و اطلاع رسانی جامع مشتریان را جذب کنند.

معرفی محصول در کاتالوگ و وبسایت را در نظر بگیرید. در کاتالوگ فقط می توان از تصویر و متن استفاده کرد اگر بخواهید بیش از حد شکیل باشد می توانید از کاغذ با کیفیت و چاپ تمام رنگی روغنی استفاده کنید که این کار هزینه ی زیادی در برخواهد داشت در صورتی که در وبسایت می توان تصویر، صوت، فیلم، انیمیشن و متن قرار داد آن هم با هزینه ای بسیار اندک.

علاوه بر این کاتالوگ فقط به دست تعداد محدودی از مشتریان می رسد که بسیاری از آن ها نیز بی توجه از آن می گذرند و جذابیتی برایشان ندارد اما وبسایت همه جا و هیشه در دسترس بوده و می توان بدون هیچگونه هزینه چاپی آن را در اختیار تعداد بیشماری مخاطب قرار داد.

نقطه ی شروع برندسازی تمامی برندهای مطرح دنیا از طریق وبسایت بوده است. داشتن کمی خلاقیت در این زمینه می تواند کمک کننده باشد. برخی صاحبان کسب و کارها کاتالوگ های خود را به صورت فایل دیجیتال داخل وبسایت قرار می دهند. در واقع با این کار با یک تیر دو نشان می زنند هم کاتالوگ را در اختیار عموم قرار داده اند و هم هزینه ی اضافی برای چاپ آن پرداخت نخواهند کرد.

  1. افزایش اعتبار و اعتمادسازی

اعتمادسازی اولین و مهمترین فاکتور برای شروع فرآیند خدمت رسانی به مشتریان است چون تا وقتی مشتری به کسب و کار شما اعتماد نداشته باشد حتی در مورد محصولات و خدمات از شما سؤال هم نخواهد پرسید چه برسد به خرید و سفارش! این را فراموش نکنید که مشتریان ابتدا اعتماد را از شما می خرند و سپس محصولات و خدمات را خواهند خرید.

در نتیجه داشتن وبسایتی معتبر به عنوان رسانه ای که اعتماد مشتریان قبلی را بازتاب می کند و گواهینامه ها و مجوزهای رسمی را ارائه می دهد اهمیت زیادی دارد. مشتری می خواهد هزینه کند پس حق دارد که قبل از خرید وبسایت را بررسی کرده و نظر مشتریان قبلی را در مورد محصول و کیفیت آن، نوع ارائه ی خدمات و … جویا شود، مجوزها را چک کرده و اصالت کسب و کار را احراز نماید و در آخر اقدام به ثبت سفارش کند.

  1. ارتباط با مشتریان

داشتن وبسایت یکی از کارآمدترین و مفیدترین ابزارها برای برقراری ارتباط بلند مدت بین شما و مشتریان است. در صورتی که اگر وبسایت وجود نداشته باشد تنها راه تعامل شما با مشتریان مراجعه ی آن ها به فروشگاه است که آن هم ممکن است در برخی مواقع به دلیل مشغله ی کاری یا کارهای شخصی حضور نداشته باشید.

در وبسایت می توان در مورد خدمات اطلاع رسانی کرد، از مشتریان نظرسنجی نمود، بازی ساخت، مشتریان را سرگرم و تهییج کرد، پیگیری های لازم را انجام داد و … . در واقع تعامل شما با مشتری افزایش یافته و میزان رضایت او نیز متقابلاً افزایش خواهد یافت.

  1. ارائه خدمات پس از فروش

فروش محوری دیگر منسوخ شده و امروزه مشتری محوری و تجربه گرایی است که حرف اول را می زند. این موضوع می تواند سهم بازار کسب و کار شما را افزایش دهد. برای جذب مشتری جدید باید ۷ برابر بیشتر از نگهداری مشتری فعلی هزینه کنید در نتیجه داشتن یک رسانه ی فعال و خوب که پاسخگویی  ۲۴ ساعته به سؤالات مشتریان نظیر اطلاعات تماس، پشتیبانی، مشاوره، روش های نگهداری، تعمیر و استفاده از محصولات و … را دارد زیربنایی برای تجربه گرایی و مشتری محوری خواهد بود.

۱۰. اطلاع رسانی گسترده

تصور کنید فروشگاهی در یک نقطه از شهر تعداد قابل توجهی از محصولات خود را به حراج گذاشته است. مشتریان در سایر شهرها و حتی در نقاط دیگر شهر نه تنها نمی توانند از این فروشگاه خرید کنند بلکه از حراج هم باخبر نخواهند شد. اما وبسایت فاقد محدودیت جغرافیایی است. تخفیف ها، فرصت های ویژه و پیشنهادات را می توان از طریق وبسایت به مشتریان اعلام نمود.

ویترین فروشگاه تنها وسیله ی اطلاع رسانی به مشتریان است اما چند نفر از مخاطبان آن را خواهند دید؟ آیا همه در این بازه ی زمانی به فروشگاه شما مراجعه خواهند کرد؟ آیا تمامی مخاطبان از شما خرید می کنند؟ خیر. بسیاری از افراد به دلیل مشغله های فکری و کاری حتی متوجه بنرهای بزرگ فروشگاه نشده و بی تفاوت از کنار آن می گذرند.

تراکت دومین راه حل برای اطلاع رسانی است اما آیا همه ی افراد این تراکت ها را می خوانند؟ آیا به دست تمامی مخاطبان شما می رسند؟ در صورتی که فقط با یک بنر کوچک تبلیغاتی در سایت می توان اطلاعیه را به تعداد بیشماری از مخاطبان در سراسر دنیا رساند.

کلام آخر

در یک کلام اگر می خواهید کسب و کارتان به حیات خود ادامه دهد باید از وبسایت و فروش اینترنتی استفاده کنید. چند سال گذشته استفاده از فضای مجازی تا این حد گسترده و همگانی نشده بود و بسیاری از فروشگاه ها فروش معقول و خوبی داشتند اما با تغییری کوچک در اینترنت و فروش آنلاین بسیاری از این فروشگاه ها مشتریان دائم خود را هم از دست دادند. اما با کمی خلاقیت و هزینه ای اندک می توان پا به پای تکنولوژی های روز دنیا پیش رفته و حتی سود بیشتری نیز به دست آورد.

اگر وب سایت دارید یا به فکر راه اندازی یک وب سایت برای کسب و کار خود در هر زمینه شغلی که هستید و نیاز به خدمات سئو و مشاوره سئو دارید با من در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *